עריכת וידאו - תיקוני צבע חלק א'

video editing tips

צבע זה אחד הכלים הכי חזקים וחשובים שיש לקולנוען כדי להעביר את הרעיונות והרגשות של הסרט. תיקון צבע הוא אפקט בתוכנות העריכה שמאפשר לך לאזן בין הצבעים. הוא מאוד חשוב אחרי העריכה ועריכת הסאונד. מעבר ליכולת שלו לעזור ל- Continunity בין שוט לשוט (לקריאה על Continunity כנסו למאמר על עריכת וידאו חלקה),



קודם חשוב להבין שישנם דברים שגם תיקוני צבע לא יוכלו לסדר. אם למשל יש חלק בתמונה שהוא "שרוף" (כלומר כלכך בהיר עד שהפרטים בתוכו נעלמים), העורך יוכל להחשיך את האיזור, אבל לא להחזיר את הפרטים שנעלמו. אותו דבר לגבי איזורים שנורא חשוכים. אבל אם יש לכם סצנה שצולמה נכון ובחכמה, הם בהחלט יכולים לשדרג אותה בכמה וכמה רמות.

ישנם הרבה כלים שמגדילים כמות של צבע מסויים בסרט ולפעמים זה עוזר לאווירה. אני מאוד ממליץ לעורכי וידאו ויוצרי וידאו בכלל לשים לב לצבעים, כשאתם צופים בסרטים. דוגמא טובה לשימוש בצבע אפשר לראות בסרט מטריקס

<>


אפשר לראות שהצבע השולט בסצנות בתוך המטריקס הוא ירוק. זה לא קורה בסצנות ש ניאו מחוץ למטריקס. כך יוצרי הסרט מייצרים לנו עולם שונה בין מקום למקום וגם עוזרים לנו להבין במהירות איפה ניאו נמצא. כדאי לשים לב למשהו נוסף. כלניאו מוצעים הכדורים שישנו את חייו או ימשיכו אותם כרגיל, הם כחול ואדום. כחול, ירוק ואדום הם שלושת הצבעים שמרכיבים תמונה.

כמה עקרונות בסיסיים בתיקוני צבע

תיקוני צבע לעולם לא ייעשו ע"פ העין בלבד. אתה לא יודע איך הצבעים והבהירות יכוונו במכשיר השידור של הסרט, לכן לכל אפיון בצבעים שנזיז יש גרף מתלווה, שצריך לדעת לקרוא.
כדאי לדעת גם שלרוב ובעיקר בצילומי HD, העורך וידאו לא ידגום את החומר גלם באיכות הכי גבוהה שלו. זה כדי שהעריכה לא תתתקע באמצע כל כמה דקות מהכובד, לכן לפני שמבצעים און ליין, כדאי לעשות דגימה מחדש של החומרים שנכנסו לסרט באיכות מירבית לפני ששולחים לעורך האון ליין.

Shadows, Midtonesו- Highlights

כל תמונה מחולקת ל- Highlights- האיזורים הבהירים בתמונה, כלומר היותר מוארים, Midtones- האיזורי ביניים, אלה שלא חשוכים מיד ולא מוארים מידי (בתמונת שחור לבן למשל, ה- Midtone יהיה אפור ) ו- shadows - שהם האיזורים החשוכים ביותר בתמונה.

הכלים בתקוני צבע

Curves

כפי שאמרנו הצבעים המקיימים כל תמונה הם ירוק, כחול ואדום. לכן התפקיד העיקרי של תיקוני הצבע הוא לאזן בינהם. הכלי שבדר"כ מסדר את זה בתוכנות עריכה נקרא Curves. אני אכנס ליותר מידי פרטים טכניים בכלי הזה, אבל אני רק אומר שאתה יכול ממש להשפיע על כמות הצבע בכל איזור ספציפי מהאיזורים המוארים יותר ובהדרגה עד לאלה שהכי פחות מוארים.

Saturation

בעזרת הכלי הזה אתם יכולים לתת שליטה לצבע מסויים, בלי לאבד לגמרי את האיזון בין הצבעים. בעזרת הכלי אפשר גם לחזק את הצבעים או להחליש אותם.

Brightness

הבהרת תמונה או החשכתה. עובד על כל התמונה יחד. לרוב כדאי להתרחק מהבהרת תמונה, כי זה הופך את התמונה לחלבית.

Contrast

- הגדלת הניגודיות גורמת לכך שהאיזורים המוארים יהיו מוארים יותר והאיזורים החשוכים יהיו חשוכים יותר. למרות שבדר"כ יש כפתור שמבצע זאת, אפשר לעשות זאת גם ידנית ע"י חיזוק הלבן ב- highlight וחיזוק השחורים ב- Shadows. תמיד יהיה עדיף לעשות זאת כך מע"י כפתור הניגודיות.

לסיכום

תיקוני צבע לרוב נחלקים לשלושה שלבים: הצעד הראשון של כל תיקון צבע הוא להעריך את הטון הכללי של התמונה. מה הבעיות בטון הזה ואיך אפשר לעבוד עליהם. אח"כ נעבוד על קביעת הטון הכללי, הקונטרסט ואיזון הצבעים של התמונה. התיקון השני הוא תיקון שכבר מתייחס לאיזורים ספציפים בתמונה או וקטור ספציפי בתמונה ובשבלב השלישי כבר נוסיף את הנגיעות האומנותיות שלנו שישפיעו על האווירה והרגש של התמונה. בחלק השני של המאמר, אנחנו נעבור על הצעדים הראשונים של תיקוני צבע.